08-03-2017

Alternatieven voor een gezonde lunch

Snel een broodje eten achter je computer? Niet doen! Lees onze tips voor een gezonde lunch.

Neem jij elke dag een lunchpauze? Het blijkt dat steeds minder mensen de tijd nemen voor een evenwichtige lunch ’s middags. Terwijl een lunchpauze belangrijk is! Niet alleen voor je gezondheid, maar ook voor de productiviteit. Even je zinnen verzetten tijdens het middaguur is goed om je op te laden voor de rest van de dag. En als je samen met collega’s luncht, óók voor de onderlinge contacten.

Tips

  1. Eet altijd iets tijdens je lunch.
    Een maaltijd overslaan is sowieso ongezond. Bovendien kun je in de namiddag niet goed presteren met een lege maag.
  2. Eet iets dat je voldoende energie geeft, bijvoorbeeld fruit of een salade met groente.
    Een salade thuis maken (of restjes van de avond ervoor aangevuld met groene bladgroenten of een broodje) en meenemen in een bakje is gezonder dan een voorverpakte salade of maaltijd. Zorg ervoor dat je er iets eiwitrijks, zoals (geiten)kaas, ei, bonen/erwten, vis of mager vlees bij eet, dat houdt de bloedsuikerspiegel stabiel.
  3. Het is verleidelijk om achter je bureau te blijven zitten, maar doe het niet! Het is niet gezond.
    Niet alleen ontspan je je dan niet of minder, je eet ook sneller en met minder aandacht. Dit is niet goed voor de spijsvertering. Ga naar de kantine, ga even naar buiten of ga met collega’s ergens apart zitten. Gezelliger én gezonder.
  4. Tijdens een ontspannen lunchpauze ontstaan de beste ideeën.
    Luister waar je collega’s mee bezig zijn en vertel over waar jij mee bezig bent. Zo ontstaan er weer nieuwe ideeën.
  5. Spreek een vaste dag in de week af voor een ‘teamlunch’, al dan niet buiten kantoor.
    Maak het gezellig zodat collega’s gaan uitkijken naar de gezamenlijke lunch.

Tip voor een recept

Probeer ook eens wat anders mee naar je werk te nemen dan het bekende broodje kaas. Er zijn heel veel gezonde lunchideëen. Bijvoorbeeld:

Salade met tonijn:
Meng veldsla met stukjes komkommer, wat wortelrasp en rode uienringen en doe deze in een bewaarbakje. Maak in een apart bakje een dressing van olijfolie, balsamico azijn, wat gemalen peper en zeezout. Neem de twee bakjes en een blikje tonijn mee naar je werk en meng het daar door elkaar. Eet smakelijk!

Wil je nog extra tips met lunch recepten, klik dan hier.

Bronnen:

  • Stepstone
  • Miss Natural Lifestyle