08-03-2017

Altijd ziek in de winter? Niet met deze 7 supertips!

Rond deze tijd van het jaar hoor je overal gehoest en geproest. Juist werknemers in de publieke sector komen vaak met anderen in contact; een virus heb je dus zo te pakken.

Waar kun je op kunt letten om je immuunsysteem een handje te helpen.

  1. Probeer stress te voorkomen
    hoe meer stress, hoe vatbaarder je bent voor ziekte. We gaven eerder deze tips om de rust te bewaren op je werk.
  2. Eet gevarieerd, met de nadruk op groente en fruit
    kies voor recepten boordenvol groenten, maak groene smoothies, groentesoep, en neem als tussendoortje altijd fruit mee. Vul dit aan met volkoren producten, vette vis, noten, zaden, eieren, peulvruchten, veel kruiden en specerijen en eventueel wat biologisch vlees. Eet vooral gevarieerd, en kies voor onbewerkte, niet geraffineerde producten. Een paar tips: knoflook (werkt als natuurlijke antibiotica) gember, donkere bladgroenten en: sla geen maaltijd over.
  3. Verminder de inname van slijmvormende voedingsmiddelen
    zoals zuivel en geraffineerde (bewerkte) voedingsmiddelen zoals suiker, witte bloem, snoep, alcohol. (Hoewel een gezellig glaasje wijn in het weekend wel heel ontspannend kan werken. Maar ‘met mate’ is hier een goede leidraad.) We gaven eerder tips over hoe je je werklunch kunt verbeteren.
  4. Zorg dat je voldoende vocht binnen krijgt
    dit kan in de vorm van water of kruidenthee, zo’n 1,5 liter per dag.
  5. Zorg dat je voldoende slaapt
    het verschilt natuurlijk per persoon, maar een globaal gemiddelde is acht uur per nacht. Dit is uiteraard makkelijker te realiseren voor mensen die geen nachtdiensten werken of jonge kinderen hebben 😉
  6. Beweging
    heel belangrijk is om te kiezen wat je leuk vindt, anders houdt je het niet vol! Dagelijks een half uurtje bewegen is minimaal, traplopen en naar je werk fietsen tellen ook mee.
  7. Supplementen
    er zijn voor- en tegenstanders in de wereld van supplementen, laat je dus door je arts informeren en luister naar je lichaam. Het zou kunnen dat je enorme baat hebt bij bijvoorbeeld probiotica (dit zorgt voor een goede darmflora, wat weer enorm helpt voor een sterk immuunsysteem), extra vitaminen (bijvoorbeeld D, C) & mineralen, of echinacea.

Belangrijk:
als je wel ziek bent, onderdruk het niet; onderga het gewoon. Als je echt griep hebt, kun je niet werken! Je hebt het recht om je ziek te melden, maak hier gebruik van en ziek het uit. Zo voorkom je dat een griepje overgaat tot bijvoorbeeld een longontsteking, en dat je collega’s aansteekt. Dan is je baas nog verder van huis! Wil je wat meer weten over je rechten en plichten, bekijk onze veelgestelde vragen over ziekte.

Bronnen: