08-03-2017

Checklist voor perfect LinkedIn profiel

Wil je via LinkedIn een nieuwe baan vinden of netwerken? Dan geven we je hier een checklist voor een perfect LinkedIn-profiel.

Waarom heb ik een LinkedIn profiel nodig

  • Je LinkedIn profiel is GRATIS en eigenlijk gewoon een online CV, maar dan uitgebreider. De link naar je online CV kun je overal plaatsen.
  • LinkedIn heeft 4 miljoen leden in Nederland alleen al. Het is een zakelijk netwerk – 123.000 bedrijven hebben een profiel, waarvan de meest actieve sector de zorg is, en ‘overheid’ komt op de derde plaats. Een groot deel van deze bedrijven plaatst ook vacatures op LinkedIn, en je kunt vacatures van het hele internet via de LinkedIn zoekmachine vinden. Je ziet dan gelijk of je iemand (via via) kent die daar werkt; een connectie is dus zo gelegd!
  • LinkedIn is een plek om te netwerken en dé succesvolste manier om werk te vinden. Recruiters zoeken middels trefwoorden de voor hen passende medewerkers, wat jij zou kunnen zijn. Ook staat LinkedIn er om bekend om hoog te ‘ranken’ bij Google. Hoe beter jij je profiel inricht, hoe beter potentiële werkgevers jou op LinkedIn zelf en via Google kunnen vinden.

Hoe – LinkedIn checklist

  • Zoekwoorden: hoe vindt die werkgever of recruiter jou? Aangezien LinkedIn goed ‘rankt’ op google is het belangrijk om te bedenken: wat is het wat ik doe, waar ben ik goed in, wat is mijn specialiteit? Die woorden moet je laten terugkomen in je profiel, hoe vaker hoe beter (bijvoorbeeld in de headline, de job titles, de summary). Niet veel mensen doen dit, dus grijp je kans! Bovendien ben jij uniek, dus je hebt altijd meer kans om gevonden te worden dan wanneer je het niet doet!
  • Vul je profiel in (bij ‘Verbeter uw profiel’ in de balk bovenin) met de belangrijke zoekterm in je achterhoofd. Je kunt daar ook bij ‘bewerken’ om een aanbeveling vragen, een profiel in een andere taal maken, je profiel delen of exporteren als pdf en de instellingen (privacy!) beheren.
  1. Contactgegevens: heb je een website, schrijf je een blog voor het bedrijf waar je nu voor werkt, of voor een vereniging? Je kan overwegen je telefoonnummer ook toe te voegen.
  2. Professionele koptekst: wat is de functie die je zoekt, wat doe je nu, waar ben je naar op zoek, wat is jouw kenmerk
  3. Samenvatting: vat samen wat jij doet, wat je ervaring is en waar jij in uitblinkt. Het is een samenvatting van jou als werkend persoon.
  4. Ervaring: waar heb je allemaal gewerkt? Als je iets bereikt hebt in die tijd, schroom je niet en zet het neer.
  5. Ervaring in vrijwilligers- en liefdadigheidswerk: doneer je geld, ben je ergens vrijwilliger voor? Het kan zo maar zijn dat je nieuwe werkgever dat nou net interessant vindt aan jou.
  6. Talen: spreek jij meerdere talen?
  7. Cursussen: dit gaat vooral om extra opleidingen die je tijdens studies of banen hebt vervuld.
  8. Vaardigheden en onderschrijvingen: wat zijn je competenties, je vaardigheden? Zet ze hier neer, en mensen kunnen jou vervolgens via een simpel systeem ’onderschrijven’. Doe dat vooral ook bij andere mensen; mensen hebben het idee dat ze wat terug willen doen. Hoe meer onderschrijvingen je ‘geeft’ aan je connecties, hoe vaker ze het terug doen, werkt echt zo!
  9. Opleiding: welke opleidingen heb jij gedaan? Dit gaat natuurlijk met name om vervolgonderwijs en specialisaties. Basisschool hoef je niet te noemen.
  10. Aanvullende informatie: wat zijn je interesses? Als jij net als je potentiële baas een passie hebt voor amateur fotografie, kan dat net de doorslag geven. Wanneer ben je jarig, ben je getrouwd, hoe kun je met jou in contact komen? Dat kan je daar allemaal invullen.
  11. Aanbevelingen: Mensen kunnen hier vertellen wat ze van jou als collega of student vinden. Je kunt mensen ook vragen om dat te doen. Bedrijven vinden het natuurlijk super om te lezen dat jij zo’n hardwerkende collega bent. Als je ergens werkzaam bent en op de uitkijk bent voor iets nieuws, vraag nu nog je huidige collega’s jou een goede ‘review’ te geven. Hoe meer jij trouwens anderen een goede recommendation geeft, hoe meer ze dat terug zullen doen. Als je het niet eens bent met een bepaalde recommendation, kun je ‘m verbergen. Hier kun je je recommendations beheren: http://www.linkedin.com/recommendations. Als je een baan zoekt, vraag een baas van een vorige baan, of je huidige baas je een recommendation wil geven. Je kunt hem of haar uiteraard een goede recommendation terug geven.
  12. Connecties: Via ‘Netwerk’ bovenin de balk en dan ‘Connecties toevoegen’ kun je LinkedIn toegang geven tot je email contacten en je in contact brengen met al je email contacten met een LinkedIn profiel. Ook kun je ex-studenten (alumni) vinden. LinkedIn werkt met algoritmen en laat rechts in een balk altijd zien: ‘People you may know’. Tenzij het een gek account lijkt, connect gewoon! Je weet nooit wat het opbrengt. In tegenstelling tot Facebook of Twitter is de aanbeveling met LinkedIn om ook met onbekende mensen in contact te komen. Hoe meer connecties je hebt, hoe meer mensen je status updates zullen zien!
  13. Groepen: Je kunt je aanmelden voor bepaalde groepen op LinkedIn, in jouw doelgroep, waar je kunt netwerken, maar ook in contact kunt komen met recruiters. Zij volgen daar namelijk discussies, zien wie de actieve deelnemers zijn en ze plaatsen daar gerichte vacatures.
  14. Volgen: Je kunt bedrijven volgen waar je zou willen werken, en je op de hoogte laten houden van vacatures. Ook kun je bepaalde groepen volgen, zonder er actief aan mee te doen.- Heb je bepaalde projecten gedaan waar je trots op bent of die van belang zijn, een publicatie, ben je lid van een organisatie, heb je een onderscheiding gekregen, een goede score uit een test, heb je ergens een patent op of een nuttig certificaat, LinkedIn laat het je allemaal een plekje geven. Je laadt het op, en mag kiezen waar je het neerzet.
    Zorg dat je actief bent! Mensen plaatsen niet vaak updates, zoals op Facebook en Twitter. Als jij dat wel doet, heb je gelijk een voordeel! Het is dus niet statisch, zoals veel mensen denken. De meeste mensen zetten het helemaal op, en reageren verder alleen nog maar op uitnodigingen van volgers. Grijp die kans, maak gebruik van de status updates (met het op jou van toepassing zijnde zoekwoord erin) die al je connecties kunnen zien.

Opdracht

  • Vul je profiel vandaag nog in en vraag 3 tot 5 mensen je een goede recommendation te geven! Vergeet verder niet dagelijks je LinkedIn inbox te checken. Je nieuwe connecties en berichten zijn daar te vinden. En zet de link naar je LinkedIn profiel op je CV…Je moet je niet laten ontmoedigen door de veranderingen die er altijd zullen zijn op de sociale netwerken, vaak is het een verbetering! Aanbevelingen voor vaardigheden zijn bijvoorbeeld onlangs sterk verbeterd, er zijn al 1 miljard onderschrijvingen.

Bronnen: