08-03-2017

Fit op je werk

Er wordt veel van ons gevraagd op het werk. De werkdruk is hoog, je stemt voortdurend het werk af met je collega’s en je hebt veel aandacht voor de klant en/of patiënt. Dat kan alleen maar als je fit op je werk bent.

Ben je snel moe en zit je bij wijze van spreken te knikkebollen achter je computer op het werk? En heb je in de ochtend al vaak last van een dip? Helpen die paar koppen koffie je ook niet fris en fit te blijven? Lees dan de volgende tips.

  1. Beweeg.
    Zorg dat je voldoende beweging krijgt. Als je de hele dag achter je computer blijft zitten, kun je zeker een energiedip verwachten. Neem de trap, loop naar je collega in plaats van een mailtje te sturen en doe ook regelmatig stretchoefeningen.
  2. Geen ‘zware’ lunch.
    Neem een lichte lunch. Na een zware maaltijd, heeft het lichaam energie nodig om je lunch te kunnen verteren. Neem een salade, fruit of een paar gezonde boterhammen en geen kroketten of tosti’s.
  3. Neem een gezond tussendoortje.
    Een daling in je bloedsuikerspiegel is ook vaak de oorzaak van een energiedip. Een futloos gevoel is het gevolg. Door een tussendoortje te nemen kun je dat voorkomen. En dan bedoelen we geen chocoladereep of een koek, want suiker veroorzaakt gelijk weer en dip. Neem wat noten, (gedroogd) fruit of rauwkost. Een klein stukje pure chocolade kan wel!
  4. Ga in je pauze naar buiten.
    Maak een lekkere wandeling na de lunch en ga even naar buiten. Niet alleen zal je opknappen van de frisse lucht, ook de beweging zal je goed doen. Uit onderzoek is gebleken dat een wandeling van tien minuten je energieniveau twee uur langer verhoogt doordat er extra zuurstof door je aderen, hersenen en spieren gepompt wordt.
  5. Ga even iets anders doen.
    Zit je al een paar uur hetzelfde te doen? Maak even een praatje met een collega. Of heb je een klusje liggen waarvoor je even niet naar je computerscherm hoeft te staren? Ga dat even doen. Door de hele dag naar je scherm te staren, kun je last krijgen van je ogen.
  6. Drink water.
    Koffie lijkt de ideale oppepper en veel mensen kunnen ’s morgens dan ook niet zonder hun ‘bakkie leut’. Om je lichaam van voldoende vocht te voorzien, is water drinken echter het beste. Niet alleen daalt je energieniveau bij een vochttekort, het bepaalt ook je stemming en het vermogen om helder na te denken. Aanbevolen wordt om per dag ongeveer 1,5 liter water te drinken.
  7. Sport dagelijks 10 minuten.
    Je moet dagelijks een half uur flink bewegen, zo luidt de regel. Maar nieuwe onderzoeken tonen aan dat dagelijks tien minuten sporten ook goed werkt. Met intervaltraining wissel je korte, intensieve inspanningen van telkens één minuut af met korte periodes van rustig bewegen. Dat kun je bij elke vorm van sport toepassen. Wissel af en doe wat je leuk vindt!
  8. Aan de wandel!
    Houd je niet van sporten? Geen nood, ga dan wandelen. Is supergezond. Of je nu wilt gaan wandelen om jezelf fit te houden, of om overgewicht tegen te gaan, wandelen biedt hierin uitkomst. Met een half uur wandelen verbrand je al snel meer dan 150 calorieën. Bovendien is wandelen laagdrempelig. Je pakt je schoenen, je kiest een mooie locatie uit bij jou in de buurt of elders in Nederland en gaat aan de wandel!
  9. Pak stress aan.
    Chronische stress is op veel manieren slecht voor je lichaam en je wordt er onnodig moe van. Een meer ontspannen gevoel krijg je door de stress op meerdere fronten aan te pakken: met bijvoorbeeld yoga, voldoende slaap, gezond eten en minder jakkeren kom je al een heel eind.Meer tips lezen?
    Ga dan naar onze site en lees de tips over Sport en stress.

Bronnen: