08-03-2017

Hoe blijf je positief en waarom?

Het lijkt wel in de aard van mensen te zitten: sommige mensen zijn altijd positief, anderen juist niet. Op de werkvloer is het al helemaal opvallend dat sommige collega’s altijd in een stralend humeur zijn, terwijl je anderen liever uit de weg gaat.

Wat ben jij zelf eigenlijk voor type? We kunnen het er wel over eens zijn dat het beter, leuker en gezonder is om positief te zijn. Maar hoe doe je dat dan, en hoe ga je met collega’s om die negatief gedrag vertonen? Deze vijf tips gaan je hiermee helpen.

  1. Je kunt bij elke situatie kiezen of je er positief of negatief op reageert.
    Echt waar, het is een keuze. Positief denken zorgt ervoor dat je meer energie hebt, meer initiatief neemt en gelukkiger bent. Dan is de keuze snel gemaakt toch? Negativiteit kost veel meer energie, het is uitputtend. Elvis Presley zei het al: ‘When things go wrong, don’t go with them.’ Hoe positiever jij reageert, hoe makkelijker de situatie wordt.
  2. Positieve mensen zoeken elkaar op, dat gaat vanzelf.
    Dan heb je dus een win-win situatie, want jij voelt je gelukkig en positief, en de mensen om je heen zijn dat ook. Mensen die van drama en ellende houden, vinden het niet fijn om tijd te spenderen met mensen die heel positief zijn. Zij trekken dan ook negatieve mensen aan. Deze quote van Jim Rohn benadrukt het belang ervan: ‘We are the average of the five people we spend the most time with’. Kies de mensen om je heen dus bewust.
  3. Have an attitude of gratitude!
    Dankbaarheid ‘verjaagt’ zelfmedelijden, jaloezie, bitterheid, spijt en negatieve gedachten. Denk dus goed na voordat je gaat opsommen waar je allemaal dankbaar voor bent, want het kan nog wel eens saai worden zonder al die emoties. 😉
    Aan de UC Davis is door professor Emmons een onderzoek gedaan. Meer dan 200 relatief tevreden studenten deden eraan mee. Diegenen die elke week gedurende drie weken een brief schreven waarin ze alles opnoemden waar ze dankbaar voor zijn (wat zo’n 15 minuten per brief duurde), voelden zich na die drie weken gelukkiger, meer tevreden, en minder depressief. Begin dus gelijk en noem 10 dingen op waar jij dankbaar voor bent. Voel daarna meteen wat voor effect dat op je heeft.
  4. Neem negativiteit van anderen niet persoonlijk!
    Vooral vrouwen beginnen erg aan zichzelf te twijfelen als anderen in hun buurt negatief over of tegen ze zijn. Als iemand bot doet, probeer dan objectief naar de situatie te kijken. Heb jij iets fout gedaan of heb jij iets gedaan waardoor deze persoon zich niet happy zou kunnen voelen? Zo ja, kom er dan eerlijk voor uit en bied je excuses aan. Ligt het niet aan jou? Dan hoef jij je dus niet rot te voelen. Laat het bij die persoon. Je weet niet wat er thuis bij die bepaalde collega speelt, wat voor ochtend diegene heeft gehad. Pas ook je verwachtingspatroon aan.
    Een goed voorbeeld: je rijdt lekker in de auto naar je werk en iemand snijdt je af. Vaak is een reactie: ‘Hij zit me dwars, kijk eens wat die persoon mij aandoet.’ Maar die persoon weet helemaal niet wie  er in die auto zit, hij weet niet dat jij het bent! Het is ons ego die dit roept. De wereld zit vol met mensen waar je over kunt klagen, dus waarom zou je eraan beginnen? Stop het klagen. Eerst zal het gek voelen en heb je misschien het gevoel dat er iets mist. Maar al snel zul jij je heel positief voelen! (Actie nemen kan natuurlijk wel, maar dat doe je dan vanuit een hele andere staat.)
  5. Soms ben je gewoon even niet positief, en dat is prima.
    Als je een keertje een beetje down bent en het lukt niet om positief te zijn, accepteer dat dan gewoon! Onderdruk het niet. Als jij jezelf accepteert met dat rothumeur, begin je er vaak zelfs om te lachen! Voel wat je voelt, wees eerlijk en praat erover indien nodig. Beslissingen nemen is niet handig op zo’n moment, dus wacht daar gewoon even mee tot je positieve zelf weer terug is.

En deze woorden moesten we natuurlijk even quoten:
‘Keep your thoughts positive because your thoughts become your words.
Keep your words positive because your words become your behaviours.
Keep your behaviours positive because your behaviours become your habits.
Keep your habits positive because your habits become your values.
Keep your values positive because your values become your destiny.’
– Gandhi