08-03-2017

Sport en stress

Sport en stress; gaat dat eigenlijk wel samen?

Dat sporten helpt om te ontstressen en om af te slanken, dat weet iedereen. Ook verbetert het de prestaties op het werk, hebben onderzoekers van de Universiteit van Bristol aangetoond. Maar is het eigenlijk wel gezond?

Niet als je een drukke baan hebt, gek genoeg. Ons lichaam is er niet voor gemaakt, om continu het uiterste ervan te vragen. Af en toe een uitspatting kan best, dat deed de oermens ook als er gevaar op de loer lag. Maar als je al stress hebt op je werk en je gaat daarna nog eens keihard te keer in de sportschool, dan put je lichaam simpelweg uit.

Stress

Voor je lichaam is stress in je hoofd (mentaal en emotioneel) hetzelfde als een zware sessie in de sportschool (fysiek). Dit gaat dus de hele dag door en hiermee raken de bijnieren, die meer dan vijftig hormonen produceren uitgeput, wat hormonale disbalans tot gevolg heeft. Dit uit zich in een breed scala van gezondheidsklachten, o.a. het moeilijk kunnen omgaan met stress, laag energieniveau (mentaal en fysiek), depressie, concentratieproblemen, een slecht werkend immuunsysteem (ben je vaak ziek), (lage) rugpijn en nog veel meer.

Dus na die 12-urige werkdag, als je lichaam smeekt om een rustmoment, luister daar dan naar. Dat bootcamp klasje lijkt misschien gezond, maar is het toch echt niet.

Herstellende yoga

Tuurlijk, als je er om staat te springen en het voelt helemaal goed, ga er dan gewoon voor. Voel je je moe, ben als je eerlijk bent tegen jezelf uitgeput, kies dan voor een herstellende yoga- of pilates-klas, maak een wandeling (liefst door de natuur) of ga een stukje rustig fietsen. Een half uur per dag is genoeg om je geest (en dan ook je lichaam) weer tot rust te brengen, zodat je de volgende dag weer optimaal in vorm bent op je werk.

Als je je daarnaast nog 2 keer in de week 30 minuten ècht uitslooft, is dat genoeg voor een optimale verbranding, een gezond hart en een goed werkende stofwisseling.

Je kunt voor krachttraining gaan van een half uur, afgewisseld met de ultieme sport voor mensen die het druk hebben: de ‘High Intensity Interval Training’ (HIIT). Je kiest hierbij voor een activiteit die je hartslag snel omhoog brengt, zoals printen, springen, opdrukken. Ga er helemaal voor, zo’n 20 seconden lang (de langste 20 seconden van je leven als het goed is). Dan neem je een pauze van 10 seconden, en begin je opnieuw. Doe dat 8 keer in totaal (ja, je bent dan maar 4 minuten bezig) en dat is je workout. Met een warming-up en cooling-down kun je in een kwartier klaar zijn. Bouw het wel langzaam op, want het is, zoals gezegd, stressvol voor je lichaam.

Bronnen: