08-03-2017

Tips voor gezond lunchen in de bedrijfskantine

Als je elke werkdag in de bedrijfskantine eet, is het goed om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen. Neem je geen lunch mee van huis, dan ben je overgeleverd aan wat de kantine te bieden heeft. We geven je hier twaalf tips om het beste van je bedrijfslunch te maken.

  1. Begin je maaltijd met wat bladgroenten.
    Dat geeft je spijsvertering gelijk een boost!
  2. Probeer sowieso altijd groenten binnen te krijgen. Je kunt salade op je brood doen, of stel los een salade samen.
  3. Als je salade eet, ga dan voor wat olijfolie (eventueel azijn) en wat peper en zout als dressing. Kant-en-klare dressings zitten vaak vol geur- en smaakstoffen, daar doe je je lichaam geen plezier mee.
  4. Laat de gefrituurde snacks liever staan. Daar zitten vaak transvetten in, die zijn niet goed voor je.
  5. Probeer niet elke dag tarwebrood te eten. Kies af en toe voor iets anders, bijvoorbeeld brood of crackers van spelt, boekweit of rogge. Of laat de granen een keer staan en eet een soep of salade!
  6. Als ze soep hebben, kies dan de minst romige, met de meeste groenten. Veel mensen eten te weinig groenten, dus pak wat je pakken kan.
  7. Als je dol bent op kaas, probeer dan eens schapen- of geitenkaas. Dat is namelijk makkelijk verteerbaar.
  8. Over verteren gesproken, het is goed om de margarine eens te laten staan, want je lichaam heeft er moeite mee dat te verwerken. Kies voor roomboter, olijfolie, of misschien is er zelfs kokosolie.
  9. Let er op dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Neem bijvoorbeeld een eitje, wat geitenkaas of kipfilet. Of strooi wat zaden of nootjes over je salade.
  10. Ook de juiste vetten zijn belangrijk, die zitten bijvoorbeeld in olijfolie, avocado, vis, noten, zaden.
  11. Wat drink jij bij je lunch? Melk is lastig voor je lichaam om te verteren en van vruchtensappen stijgt je bloedsuikerspiegel. Er zijn kantines waar ze gezonde sappen en smoothies hebben, maar anders is kruidenthee de beste optie. Je kunt ook niets drinken tijdens de lunch. Dat klinkt misschien raar, want het is gedurende de dag erg belangrijk om voldoende te drinken. Echter niet 20 minuten voor en na de lunch. Je lichaam kiest waar de voedingstoffen heen moeten, als je water drinkt, verdunt alles en loop je allerlei voedingstoffen mis.
  12. Wissel af! Eet niet elke dag hetzelfde; zo krijg je gedurende de week zo veel mogelijk verschillende voedingstoffen binnen. Lees ook de tips voor een gezonde lunch.