08-03-2017

Werk-privé balans

Tegenwoordig lijkt het heel normaal te zijn om het altijd maar druk te hebben.

Werk mee naar huis nemen, een overvolle inbox, de ene vergadering na de andere, veel cliënten. En als je daarna thuiskomt wacht er vaak een hongerig gezin, de hond moet uit en dan zijn er nog alle hobby’s, vrienden, ouders; het past eigenlijk allemaal niet in de beschikbare tijd.

Hier volgen een aantal tips over hoe je de werk-privé balans behoudt, zonder dat je carrière of je privé-leven eronder lijdt:

  1. Bekijk je werkdag met een kritische blik
    Als je oorspronkelijk 40-urige werkweek regelmatig meer lijkt op een 60-urige werkweek, bekijk dan eens waar je precies mee bezig bent. Als je het grootste deel van de dag bezig bent je inbox leeg te maken en in vergaderingen zit, moet je daar wat aan veranderen. Je hebt als het goed is een takenpakket, daar moet je het grootste deel van je tijd mee bezig zijn.
  2. Maak een dagschema
    Maak een dagschema, inclusief een geschatte tijd per klus en begin je dag met het grootste, belangrijkste project. In de ochtend ben je op je best, zonde om die helderheid voor je inbox te gebruiken. Herschik je schema op zo’n manier dat je elke ochtend begint met een grote taak en bedenk hoe lang je daarmee bezig ‘mag’ zijn. Na de lunch kun je je dan storten op minder belangrijke en kleinere taken. Door zo’n schema worden emails en telefoontjes ook minder belangrijk. Als je in de knel komt met je schema, laat je die namelijk even gaan.
  3. Vermijd onderbrekingen
    Een werkplek zonder afleiding doet wonderen voor je productiviteit. Sluit overbodige tabbladen op je scherm, zet je telefoon op stil, koptelefoon op, doe de deur dicht; focus is ontzettend belangrijk om je werk binnen de geplande tijd af te krijgen.
  4. Neem pauze
    Na elk afgerond project, groot of klein, loop even weg van je werkplek, wandel wat rond en neem wat te drinken voordat je aan het volgende ding begint.
  5. Ken de kracht van ‘nee’ zeggen
    Je hele dag zit propvol en dan word je uitgenodigd voor een vergadering. Jouw expertise is natuurlijk vreselijk belangrijk en je zegt het toe. We vergeten soms hoe belangrijk het is om ‘nee’ te zeggen als we het druk hebben. Uiteraard moet je goed weten wanneer je dat kunt doen; als het hele bedrijf beter af is met het uurtje wat jij erin stopt, dan is het prima. Denk er alleen goed over na, meestal ben je niet onmisbaar. Je kunt altijd later als het jou uitkomt nog even naar de notulen kijken en je reactie geven.
  6. Zie dingen in perspectief
    Kleine dingen willen altijd heel graag grote dingen worden, zo gaat dat nou eenmaal. Kijk op een realistische manier naar je deadlines en zorg dat je daaraan voldoet. Als je werkschema stress oplevert, maak een nieuw schema. Wat moet echt, wat kan wachten; er kunnen altijd dingen van je lijst af of uitgesteld worden.
  7. Weet wanneer je klaar bent
    Dingen hoeven niet perfect te zijn. Dat worden ze namelijk toch nooit. Stop als het af is en verlaat je werk dan gelijk.
  8. Vraag de workshop werkdruk in evenwicht aan voor jou en je team. Klik hier.

Dit waren 7 handige tips om ervoor te zorgen dat je je tijd beter in kunt delen en meer kunt genieten van je eigen, vrije tijd; dit is heel belangrijk! Je bent dan vanzelf blijer en beter op je werk.

Opmerking van de redactie:
Bron van dit artikel is een artikel op The Next Web over dit onderwerp, en een studie gedaan door Accenture.