Tips voor het zoeken naar een baan

Zo weet jij wat je wil!

De één weet op zijn vijfde al dat hij brandweerman wilt worden, de ander heeft met 50 jaar nog geen idee waar zijn of haar passie ligt. Er zijn zoveel mogelijkheden in het leven, dat het moeilijk is een keuze te maken. Misschien ben je al heel lang ontevreden met je baan of ben je net afgestudeerd en heb je geen idee wat voor soort werk je wil doen. Lees deze tips en je komt stappen verder!

  1. Hoe komt het dat je niet weet wat je wilt?
    Het is belangrijk dat je de oorzaak kent van deze onzekerheid. Misschien heb jij je aangepast aan de verwachting van anderen of je denkt dat je vast zit aan de richting die je hebt gekozen. Een andere reden kan zijn dat je steeds weer in dezelfde soort banen belandt door je werkervaring – een logische vicieuze cirkel. Luister naar je gevoel en kijk naar de keuzes die je maakt en bedenk waarom je iets doet.
  2. Wat vind je leuk om te doen?
    Voor de één is het beantwoorden van deze vraag gemakkelijker dan de ander. Gelukkig zijn is in ieder geval een mooi streven, dus bedenk waar jij gelukkig van wordt en schrijf dit op. Als je weet wat jou blij maakt, zit je in de goede richting.
  3. Wat vind je niet leuk om te doen?
    Noteer nu wat je absoluut niet leuk vindt om te doen. Dit voelt ongetwijfeld negatief, maar draai dit eens om. Heb je opgeschreven dat je helemaal niet van computers houdt? Dan weet je dat je van een kantoorbaan waarschijnlijk niet gelukkig wordt.
  4. Waar ben je goed in?
    Waar liggen jouw talenten? Schrijf op waar jij goed in bent en vraag mensen in je omgeving naar jouw capaciteiten. Mogelijk ben je het niet eens met de punten die andere mensen noemen. Bedenk dat zij een beter beeld hebben van jouw talenten dan jijzelf. Misschien kom je achter talenten waar je zelf nooit aan had gedacht!
  5. Wat zou je doen als je niet kon falen?
    Stel dat alles wat je zou doen succesvol zou verlopen. Wat zou je dan het allerliefst doen? Schrijf het antwoord zo gedetailleerd mogelijk op en kijk wat hiervan mogelijk is. Misschien laat je veel dingen omdat je bang bent dat het niet lukt!
  6. Wat is je doel?
    Maak het niet te ingewikkeld. Bedenk wat je het allerliefst wil bereiken of veranderen en schrijf dit heel specifiek op. Als je dit moeilijk vindt kan je klein beginnen, maar wees niet te bescheiden. Je ziet door grotere dromen meer mogelijkheden, maar het kan ook angst aanjagen. Zorg in ieder geval dat je je doel positief formuleert, dus niet: ‘Ik wil nooit meer zo’n saaie baan’. Wat ook helpt, is een voorbeeld aannemen van iemand die hetzelfde is gelukt. Is jouw nicht op haar 40e weer aan een studie begonnen? Als zij het kan, kan jij het ook!
  7. Maak een plan.
    Geef jezelf de tijd om over bovenstaande punten na te denken. Als het goed is, ga je dan ontdekken waar jouw capaciteiten liggen en wat jou gelukkig maakt. Heb je het idee dat je jouw ambities beter op een rijtje hebt? Maak dan een plan waarin je stappen opneemt om je doel te bereiken. Stel ook een deadline wanneer je je doel bereikt moet hebben om een stok achter de deur te houden.

Bronnen:

Meer lezen:

Tips voor solliciteren na je 50e

Misschien denk je wel: op mijn 50e word ik nergens meer aangenomen. Toch zijn er met een goed en doordacht sollicitatieplan ook voor 50-plussers volop kansen op de arbeidsmarkt. Met de volgende tips kom je in ieder goed beslagen ten ijs en maak je echt een goede kans op een nieuwe baan.

  1. Maak een plan van aanpak voor de banenjacht.
    Wees helder over wie je bent en wat je vaardigheden of competenties zijn. Welke baan zoek je: hoeveel uur, hoe ver ben je bereid te reizen en waar word je blij van? Focus je daar helemaal op.
  2. Maak een supersterk CV.
    Werkgevers kijken altijd eerst naar je CV. Die is misschien nog wel belangrijker dan je brief. Die moet helemaal bij de tijd zijn en opvallen. Dan kom je door de eerste selectie en krijg je misschien een uitnodiging voor een gesprek. Eerder gaven we tips voor een perfect CV
  3. Wees zichtbaar op social media.
    Er zijn nog volop vooroordelen over 50-plussers, bijvoorbeeld dat ze niet actief zijn op social media. Bewijs het tegendeel! Zorg dat je vindbaar bent via LinkedIn en dat jouw profiel helemaal actueel is. Of laat je zien via Twitter. Wil je opvallen? Maak dan een videopresentatie (Elevator Pitch) en zet dat op je LinkledIn-pagina of op je eigen website. Bekijk deze checklist voor een perfect LinkedInprofiel.
  4. Laat je kwaliteiten zien.
    Als 50-plusser heb je een enorm voordeel boven jongeren. Je hebt veel werkervaring en je hebt daardoor jarenlang je kwaliteiten kunnen laten zien. Maak daar gebruik van in je sollicitatiebrief en cijfers over je resultaten zijn hierbij onontbeerlijk. Gebruik ook referenties en recente verklaringen van jouw baas. Je kunt anderen jou ook laten aanbevelen op je LinkedIn-pagina. Kortom: aan deze productieve werknemer kan een nieuwe werkgever niet voorbij gaan!
  5. Gebruik je netwerk.
    Veel 50-plussers hebben in de loop der jaren een indrukwekkend netwerk uitgebouwd. Laat je netwerk weten dat je op zoek bent naar een baan. Geheide kans dat je op deze manier snel aan tafel zit bij een nieuwe werkgever. Loopbaancoach Aaltje Vincent gaf eerder zeer goede netwerktips.
  6. Zoek naar speciale vacaturesites.
    Er zijn veel vacaturesites die speciaal gericht zijn op 50-plussers. Vaak is inschrijven en eenvoudig en ontvang je de vacatures automatisch in je mailbox.
  7. Zorg voor de juiste uitstraling.
    Op je fysieke leeftijd heb je nu eenmaal geen invloed. Daar doe je niets aan. Denk daar ook maar niet te veel aan. Kijk wel eens kritisch naar je eigen uitstraling. Oog ik fit en is mijn garderobe in lijn met mijn doel? Ook daarmee vergroot je je eigen kansen.
  8. Volg een sollicitatietraining.
    Als je echt die andere baan wil, moet je daarin ook investeren. Veel bureaus, maar ook uitkeringsinstantie UWV organiseren sollicitatietrainingen. Je leert daar alle do’s en dont’s. Ook zijn er bemiddelingsbureaus die zich helemaal op 50-plussers concentreren. Juist het werken in zo’n ‘50+-klasje’ kan je inspireren. De ervaring leert dat zo’n groepsproces motiverend werkt en je positieve energie geeft. Deze checklist helpt ook.
  9. Blijf positief.
    Misschien word je eerst vaak afgewezen en niet uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Blijf toch positief en houd het vol. Anders loop je de kans je negatieve gevoelens mee te nemen in je sollicitaties.

Nog meer tips? Op onze website vind je ze overzichtelijk op één pagina bij elkaar: Op zoek naar een baan.

We wensen je veel succes met solliciteren!

Natuurlijk zijn we ook benieuwd of jij tips hebt. Laat het hieronder weten.

Bronnen:

Sollicitatiegesprek zonder zenuwen

12 tips: Het is gelukt! Je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Maar hoe houd je je zenuwen onder controle? En hoe voorkom je dat je in het gesprek gaat hakkelen? Wij geven je 12 tips, waarmee je de stress in het sollicitatiegesprek met misschien wel je nieuwe werkgever onder controle houdt!

Nu heeft een sollicitatiegesprek alle factoren om zenuwachtig van te worden. Het is een onbekende spannende situatie, je moet een prestatie leveren en jij staat centraal in het gesprek. Alles staat of valt met een goede voorbereiding. Neem in ieder geval geen tranquillizers! Deze medicijnen kunnen ervoor zorgen dat je creativiteit blokkeert. Wat kan helpen zijn natuurlijke middelen tegen stress, zoals rhodiola, zwarte malrove, valeriaan en maretak. Lees voor gebruik goed de bijsluiter!

  1. Zorg dat je een goed beeld hebt van de functie. Weet waarom het bedrijf jou wil hebben. Loop je sterke en zwakke punten na. Bedenk alvast een antwoord op mogelijke vragen over je carrièreplannen, ambities en motivatie voor de baan. Op die manier word je tijdens het gesprek niet onaangenaam verrast. Dit geeft rust.
  2. Win informatie in over het bedrijf. Wat is het voor bedrijf? Met wie heb je een gesprek? Kennis hebben over het bedrijf komt geïnteresseerd over en maakt de situatie voor jou minder onbekend.
  3. Probeer het sollicitatiegesprek niet te vroeg in de ochtend af te spreken. Nerveuze mensen slapen de nacht voor een sollicitatiegesprek soms niet zo goed en hebben ’s ochtends wellicht geen trek in hun ontbijt. Als je niet hebt geslapen en gegeten en je moet vervolgens om 8.45 uur een gesprek voeren, dan hebben wij wel een idee hoe jij je tijdens dat gesprek zult voelen.
  4. Let op je kleding. Trek voor een sollicitatiegesprek nooit kleren aan die te strak of op een andere manier niet lekker zitten. Met een te strak bloesje of overhemd wordt het stevig zweten. Niet doen.
  5. Plan je route. Niets levert meer stress op dan er onderweg achter komen dat je de route kwijt bent. Je maakt bovendien een slechte indruk als je te laat komt. Welke treinen en bussen moet je nemen? Houd rekening met mogelijke vertraging. Staan er files rond het tijdstip van het gesprek? Rijd voor de zekerheid bij wijze van proef een keer naar het bedrijf toe.
  6. Zorg voor een goede nachtrust. Ga op tijd op bed en sta op tijd op, zodat je de rust hebt om je zelf op orde te brengen. Gehaast weggaan geeft je geen prettig gevoel. Vermijd te veel oppeppende middelen, zoals koffie en chocola.
  7. Probeer de rust te bewaren. Draai prettige muziek in de auto of zoek afleiding in de trein. Doe ademhalingsoefeningen als je merkt dat je onrustig wordt. Probeer je gedachten in bedwang te houden en denk aan positieve dingen. Als het bedrijf niets in je zou zien, hadden ze je niet uitgenodigd. Ze zijn geïnteresseerd in jou; jij hebt ze iets te bieden.
  8. Zorg dat je op tijd op de plaats van bestemming bent. Tien minuten te vroeg komen maakt een goede indruk én is fijn voor jou. Je kunt je dan even opfrissen in het toilet. Als je veel te vroeg bent, maak dan buiten een ommetje. Dat is prettiger dan in de gang te wachten.
  9. Drink water of thee/koffie tijdens het gesprek. Reuze handig, vooral als je je woorden even kwijt bent. Even een slok water nemen, geeft je net iets meer tijd om na te denken. Daarbij komt iemand die af en toe zijn verhaal onderbreekt om een slok water te nemen ontspannen over.
  10. Neem altijd een kladblok en een pen mee. Als je tijdens een gesprek aantekeningen maakt, staat dat professioneel en aandachtig. Daarbij maskeert het eventuele zenuwtrekjes en win je er weer een beetje tijd mee als je zonder woorden zit.
  11. Neem een ontspannen houding aan. Ga niet onderuit hangen, maar zit rechtop met je beide voeten op de grond. Gewoon een beetje ontspannen dus. Kijk vriendelijk en lach af en toe. Dat zijn sterke signalen dat jij je juist wel op je gemak voelt.
  12. Je kunt alleen iets winnen. Sommige mensen zijn nerveus voor een sollicitatiegesprek omdat ze denken dat ze veel te verliezen hebben. Het tegendeel is waar. Je vertrekt na een sollicitatiegesprek nooit armer dan dat je binnenkwam.

En ten slotte: werkgevers krijgen vele sollicitanten over de vloer die nerveus zijn. Ben je ondanks een goede voorbereiding toch zenuwachtig? Geen nood. Bedenk dat het heel normaal is om een beetje gespannen te zijn. De sollicitatiecommissie weet dat een sollicitatiegesprek een spannende situatie is. Sterker nog: dat is voor je gesprekspartners waarschijnlijk ook zo.

Neem ook nog even deze checklist door voordat je gaat solliciteren!

Veel succes!

Bronnen:

Bereid je voor op een arbeidsvoorwaardengesprek

Stel dat je na een sollicitatie een nieuwe baan hebt. Goed nieuws natuurlijk! Vanzelfsprekend ben je enthousiast en wil je snel beginnen met je baan. Maar teken niet zonder nadenken je contract. Als je eenmaal hebt getekend, kan je niet meer terug. Waar moet je allemaal op letten voor jij je arbeidsovereenkomst ondertekent?

  1. Bereid je voor op een arbeidsvoorwaardengesprek
    Tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek maak je afspraken over onder meer je salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Hierbij is het belangrijk dat je goed weet wat jouw prioriteiten zijn. Zorg dus dat je weet wat een normaal salaris is voor jouw functie. Bepaal vervolgens de onder- en bovengrens van wat je minimaal wilt verdienen en wat voor secundaire arbeidsvoorwaarden je wilt. Ga niet te snel akkoord met de ideeën van jouw werkgever, maar speel het onderhandelingsspel. Laat je niet onder druk zetten!
  2. Bekijk goed wat voor contract je hebt.
    De gemaakte afspraken worden schriftelijk vastgelegd in een arbeidsovereenkomst. Een contract wordt afgesloten voor bepaalde of onbepaalde tijd. Een tijdelijk contract is voor bepaalde tijd, dit kan variëren van een paar dagen tot maanden. Een arbeidsovereenkomst kan ook eindigen als een project is afgerond of als je iemand tijdelijk vervangt. De werkgever mag je maximaal drie tijdelijke contracten aanbieden, daarna is alleen nog een vast dienstverband mogelijk.
    Lees hier meer over tijdelijke contracten. Een vast contract heeft geen einddatum en wordt ook wel een contract voor onbepaalde tijd genoemd. De overeenkomst kan natuurlijk wel worden opgezegd indien je ontslagen wordt of wanneer je zelf ontslag neemt. Daarnaast zijn er nog verschillende flexibele arbeidsvormen, zoals een oproepcontract en nul-urencontract. Het aantal uren werk ligt hierbij niet vast en er is dan ook geen sprake van een vast maandloon.
  3. Check of jouw werkgever zich aan de regels houdt.
    Een contract is erg uitgebreid. Er staat onder meer in wat je functie inhoudt, aan welke plichten je moet voldoen en de primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden. Onder primaire arbeidsvoorwaarden vallen het loon en de arbeidsduur. De secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden wisselen per contract, maar hierbij kan je denken aan vakantieregelingen, dertiende maand, reiskostenvergoeding, bonussen, pensioen, overwerktoeslag, et cetera.Een werkgever moet zich houden aan veel regels. De belangrijkste wetten zijn opgenomen in:– Het Burgerlijk Wetboek. Hierin staan regels over proeftijd, vakantie, opzegtermijnen, ontslag, mogelijkheden om af te wijken van de CAO of het arbeidscontract.
    De Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag. Werkgevers moeten tenminste het minimumloon uitbetalen.
    De Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen. De werkgever moet mannen en vrouwen hetzelfde betalen voor hetzelfde werk.
    Het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen. Hierin staan regels over ontslag.
  4. Zorg dat mondelinge afspraken op papier komen te staan.
    Grote kans dat je bepaalde dingen gewoon aanneemt en een groot vertrouwen hebt in je werkgever. Niks mis mee natuurlijk, maar kijk uit dat je niet alles op vertrouwen aan laat komen. Als je iets met je werkgever hebt besproken wat niet in het contract staat, zorg dan dat dit op papier komt te staan. Zo kan hier nooit verwarring over ontstaan.
  5. Laat je contract nalezen door anderen
    In de meeste gevallen krijg je het contract toegestuurd. Neem dit contract nog eens samen met iemand door. Zelf lees je al snel over mogelijk belangrijke punten heen, dus het is verstandig dat een neutraal persoon er nog even naar kijkt en misschien iets opmerkt.Als je zeker weet dat jij je kan vinden in het contract, dan kan je met een gerust hart aan je nieuwe baan beginnen!

Bronnen:

Checklist als je gaat solliciteren

Een sollicitatie is super spannend; het is oncomfortabel, maar je moet wel laten zien dat jij de beste bent.

Het is dus tevens een geweldige kans, om de werkgever te laten zien dat jij beter bent dan andere sollicitanten. Het hoeft niet persé zo te zijn dat jij de beste werkervaring of opleiding voor de baan hebt. Het kan ook juist om de match gaan. Voorbereiding (en niet alleen een dag van te voren; begin op tijd) is het halve werk, en daarom hebben we hier een aantal tips voor je.

  1. Doe onderzoek naar het bedrijf waar je gaat solliciteren. Je kunt je werkervaring of kwalificaties niet veranderen, maar je kunt wel beter dan alle andere sollicitanten geïnformeerd zijn over het profiel en de achtergrond van het bedrijf. Bijvoorbeeld: welke richting gaan ze op, zijn er ontwikkelingen in de branche, heb je er iets over gelezen in de krant, ken je via je netwerk (LinkedIn?) mensen die er werken? Stel ze vragen over het bedrijf. Kijk ook goed op de website van het bedrijf waar je gaat solliciteren en houd de social media (Twitter en Facebook) in de gaten.
  2. Ga alvast bellen. Bij de vacature staat altijd een naam en telefoonnummer voor meer informatie. Pak de telefoon en stel enkele slimme vragen. Op die manier leg je al een eerste contact die je ook weer kunt gebruiken bij het sollicitatiegesprek.
  3. Bedenk van te voren vragen die jij zelf kunt stellen en wat je wilt vertellen. Stel geen vragen waarvan je het antwoord ook even op internet had kunnen opzoeken, maar bijvoorbeeld over wat de groeimogelijkheden zijn, hoe lang de interviewer er al werkt. Denk na over hoe jij waarde toe kunt voegen aan het bedrijf en vertel daarover.
  4. Bedenk alvast antwoorden op vragen die gesteld zullen worden. Bereid je voor op een breed scala van vragen door na te denken over je eigen carrière, lange termijn plannen, behaalde successen in het verleden, je sterke punten, waarom jij een uitstekende kandidaat voor de functie bent. De antwoorden moeten uit je hart komen, dus neem de tijd om daarnaar te luisteren!
    Vaak wordt er ook gevraagd naar je eigen zwaktes (je kunt dan gelijk vertellen hoe goed je daarmee omgaat ;-), waar je jezelf ziet over vijf jaar (en dat hoeft echt niet bij het bedrijf te zijn waar je solliciteert), waarom je deze baan wilt (soms een leuke vraag als je er echt passie voor hebt, maar anders een lastige) en waarom je gestopt bent bij je vorige baan. Brand nooit je huidige werkgever en collega’s af!
  5. Oefen met iemand! Er zijn altijd wat basis vragen die gesteld worden, die kun je alvast helemaal voorbereiden. Je kunt ook van een ander horen of je niet te langzaam of snel praat, of je dingen beknopt kan uitleggen, of je oogcontact maakt, met zelfvertrouwen praat en niet te veel jargon gebruikt.
  6. Denk na over je outfit. Draag wat je ook naar je werk zou dragen als je de baan zou krijgen, maar zorg wel dat alles schoon en gestreken is. Wees trouwens voorzichtig met parfum of after-shave, maar zorg wel weer dat je niet naar zweet ruikt. Het is belangrijk om wel jezelf te blijven in je outfit, maar ga niet over de top. Rustige kleuren, niet te bloot. Als je onzeker bent over of je casual of formeel gekleed moet gaan, is het helemaal niet gek om de PZ afdeling even te bellen om dit na te gaan.
  7. Kom daar helemaal georganiseerd aan; een beetje aan de vroege kant (check echt goed hoe je er komt en waar je bijvoorbeeld moet parkeren als je met de auto bent), zodat je even kunt acclimatiseren en naar het toilet kunt gaan. Neem je CV en brief mee, zorg dat je uitgerust bent, eet goed en sport eventueel van te voren. Een paar diepe ademhalingen als je zit te wachten helpt altijd.
  8. Wees beleefd tegen iedereen die je op weg naar het interview tegenkomt. Je weet nooit wie mee bepaalt over de invulling van de vacature… Maak oogcontact, lach vriendelijk, bedank mensen, kijk om je heen, laat je iphone maar even (op silent) in je tas en geef geen slappe handjes. Bij een sollicitatiegesprek geldt echt het bekende spreekwoord: je kunt nooit voor de tweede keer een goede indruk maken. Besef dat de meeste werkgevers al binnen vijf minuten beslissen of de sollicitant de gedroomde nieuwe collega is.

Rest ons je succes te wensen!

Lees ook de tips tijdens en na de sollicitatie.

8 tips voor een perfect CV

Je CV (Curriculum Vitae) is jouw toegang tot de arbeidsmarkt, je toekomst! Reden genoeg om een perfect CV te maken. Meer dan 100 sollicitanten voor één baan, het is geen uitzondering. Dus wil jij die baan….dan moet je opvallen!

Bij een eerste selectie moet jouw kennis en ervaring aansluiten bij de vacature én moet je onderscheidend zijn. Maak daarom geen standaarddocument. Met deze acht tips kun je een perfect CV maken. Met een goed CV ben je je ‘concurrenten’ een stap voor. Succes!

  1. Stem je CV af op de criteria in de vacature.
    Je valt onherroepelijk af bij een eerste selectie als je kennis en ervaring niet past bij wat gevraagd wordt. Wordt een bepaalde ervaring gevraagd, en jij hebt die, benoem die dan expliciet in je CV.
  2. Werk je onlineprofielen bij
    Als je je CV aanpast aan een vacature, pas dan ook je onlineprofielen aan, zoals LinkedIn. De kans is groot dat je ‘gegoogled’ wordt en dat wat je online geplaatst hebt, moet wel overeenkomen met je CV. Ook als je bijvoorbeeld een cursus of training hebt gehad, wijzig dan je onlineprofielen. Dat geeft een actuele indruk en je laat zien dat je met je eigen ontwikkeling bezig bent. We schreven eerder een artikel over een perfect LinkedIn profiel.
  3. Breng structuur aan
    Anderhalf tot 2 pagina’s is het maximum van een CV en binnen die pagina’s moet je een goede structuur aanbrengen. Presenteer de inhoud zo duidelijk mogelijk, met bullets of in rubrieken. Het meest gebruikt zijn je persoonlijke gegevens, opleiding, beroepservaring, kennis en varia. Een potentiële werkgever moet alle belangrijke informatie meteen kunnen vinden; de juiste informatie moet bij het juiste onderwerp staan. Wees relevant, beknopt en duidelijk.
  4. Wees eerlijk
    Alle informatie in je CV moet kloppen. Er is niets mis met het her en der aandikken van je CV, maar ga nooit liegen. Je kunt er tijdens een gesprek flink mee onderuit gaan, maar ook later, als je de baan gekregen hebt.
  5. Wat zijn jouw sterke punten?
    Benoem jouw sterke punten in je CV. Je kunt hiervoor tests vinden op internet (bijvoorbeeld strenghtfinders.com). Wees niet bescheiden, haak met je sterke punten aan op dat wat er in de vacaturetekst gevraagd wordt. Heb je een succes bereikt op je werk? Benoem het in je CV!
  6. Onderscheid jezelf
    Vermeld bezigheden en/of ervaringen die jou onderscheiden van de rest. Dit kunnen ook vrijwillige taken of hobby’s zijn, als ze maar relevant zijn voor de functie. Het organiseren van een evenement, het opstarten van een club, het maakt dat je onderscheidend bent. En ben je goed in het maken van video’s? Probeer het dan eens met een kort filmpje waarin je over jezelf vertelt. Je kunt ook een website maken over jezelf. Je zet op de website de belangrijkste informatie over jezelf, over je studies en wat je allemaal bereikt hebt in je carrière en eventueel je portfolio. Je kunt op je CV ook een foto van jezelf plaatsen, dat maakt het persoonlijker. Wees wel kritisch op de foto die je plaatst, die moet wel professioneel overkomen.
  7. Maak geen (schrijf)fouten
    Niks is dodelijker in een CV dan een schrijffout. Soms zie je je eigen tikfouten niet meer, laat je CV daarom altijd door iemand lezen die goed met teksten is. Print de CV ook altijd uit (of maak er een PDF van) om te zien of de opmaak niet lelijk verspringt. Check ook altijd de links als je die in je CV hebt.
  8. Voorbeelden
    Kom je er niet uit, wil je zien hoe anderen een CV maken? Er zijn genoeg websites met voorbeeld CV’s die je kunnen inspireren.

Naast een perfect CV en een goed LinkedIn profiel moet je natuurlijk blijven netwerken. Loopbaan coach Aaltje Vincent gaf hiervoor nuttige tips in een eerder artikel.

Bronnen:

Checklist voor perfect LinkedIn profiel

Wil je via LinkedIn een nieuwe baan vinden of netwerken? Dan geven we je hier een checklist voor een perfect LinkedIn-profiel.

Waarom heb ik een LinkedIn profiel nodig

  • Je LinkedIn profiel is GRATIS en eigenlijk gewoon een online CV, maar dan uitgebreider. De link naar je online CV kun je overal plaatsen.
  • LinkedIn heeft 4 miljoen leden in Nederland alleen al. Het is een zakelijk netwerk – 123.000 bedrijven hebben een profiel, waarvan de meest actieve sector de zorg is, en ‘overheid’ komt op de derde plaats. Een groot deel van deze bedrijven plaatst ook vacatures op LinkedIn, en je kunt vacatures van het hele internet via de LinkedIn zoekmachine vinden. Je ziet dan gelijk of je iemand (via via) kent die daar werkt; een connectie is dus zo gelegd!
  • LinkedIn is een plek om te netwerken en dé succesvolste manier om werk te vinden. Recruiters zoeken middels trefwoorden de voor hen passende medewerkers, wat jij zou kunnen zijn. Ook staat LinkedIn er om bekend om hoog te ‘ranken’ bij Google. Hoe beter jij je profiel inricht, hoe beter potentiële werkgevers jou op LinkedIn zelf en via Google kunnen vinden.

Hoe – LinkedIn checklist

  • Zoekwoorden: hoe vindt die werkgever of recruiter jou? Aangezien LinkedIn goed ‘rankt’ op google is het belangrijk om te bedenken: wat is het wat ik doe, waar ben ik goed in, wat is mijn specialiteit? Die woorden moet je laten terugkomen in je profiel, hoe vaker hoe beter (bijvoorbeeld in de headline, de job titles, de summary). Niet veel mensen doen dit, dus grijp je kans! Bovendien ben jij uniek, dus je hebt altijd meer kans om gevonden te worden dan wanneer je het niet doet!
  • Vul je profiel in (bij ‘Verbeter uw profiel’ in de balk bovenin) met de belangrijke zoekterm in je achterhoofd. Je kunt daar ook bij ‘bewerken’ om een aanbeveling vragen, een profiel in een andere taal maken, je profiel delen of exporteren als pdf en de instellingen (privacy!) beheren.
  1. Contactgegevens: heb je een website, schrijf je een blog voor het bedrijf waar je nu voor werkt, of voor een vereniging? Je kan overwegen je telefoonnummer ook toe te voegen.
  2. Professionele koptekst: wat is de functie die je zoekt, wat doe je nu, waar ben je naar op zoek, wat is jouw kenmerk
  3. Samenvatting: vat samen wat jij doet, wat je ervaring is en waar jij in uitblinkt. Het is een samenvatting van jou als werkend persoon.
  4. Ervaring: waar heb je allemaal gewerkt? Als je iets bereikt hebt in die tijd, schroom je niet en zet het neer.
  5. Ervaring in vrijwilligers- en liefdadigheidswerk: doneer je geld, ben je ergens vrijwilliger voor? Het kan zo maar zijn dat je nieuwe werkgever dat nou net interessant vindt aan jou.
  6. Talen: spreek jij meerdere talen?
  7. Cursussen: dit gaat vooral om extra opleidingen die je tijdens studies of banen hebt vervuld.
  8. Vaardigheden en onderschrijvingen: wat zijn je competenties, je vaardigheden? Zet ze hier neer, en mensen kunnen jou vervolgens via een simpel systeem ’onderschrijven’. Doe dat vooral ook bij andere mensen; mensen hebben het idee dat ze wat terug willen doen. Hoe meer onderschrijvingen je ‘geeft’ aan je connecties, hoe vaker ze het terug doen, werkt echt zo!
  9. Opleiding: welke opleidingen heb jij gedaan? Dit gaat natuurlijk met name om vervolgonderwijs en specialisaties. Basisschool hoef je niet te noemen.
  10. Aanvullende informatie: wat zijn je interesses? Als jij net als je potentiële baas een passie hebt voor amateur fotografie, kan dat net de doorslag geven. Wanneer ben je jarig, ben je getrouwd, hoe kun je met jou in contact komen? Dat kan je daar allemaal invullen.
  11. Aanbevelingen: Mensen kunnen hier vertellen wat ze van jou als collega of student vinden. Je kunt mensen ook vragen om dat te doen. Bedrijven vinden het natuurlijk super om te lezen dat jij zo’n hardwerkende collega bent. Als je ergens werkzaam bent en op de uitkijk bent voor iets nieuws, vraag nu nog je huidige collega’s jou een goede ‘review’ te geven. Hoe meer jij trouwens anderen een goede recommendation geeft, hoe meer ze dat terug zullen doen. Als je het niet eens bent met een bepaalde recommendation, kun je ‘m verbergen. Hier kun je je recommendations beheren: http://www.linkedin.com/recommendations. Als je een baan zoekt, vraag een baas van een vorige baan, of je huidige baas je een recommendation wil geven. Je kunt hem of haar uiteraard een goede recommendation terug geven.
  12. Connecties: Via ‘Netwerk’ bovenin de balk en dan ‘Connecties toevoegen’ kun je LinkedIn toegang geven tot je email contacten en je in contact brengen met al je email contacten met een LinkedIn profiel. Ook kun je ex-studenten (alumni) vinden. LinkedIn werkt met algoritmen en laat rechts in een balk altijd zien: ‘People you may know’. Tenzij het een gek account lijkt, connect gewoon! Je weet nooit wat het opbrengt. In tegenstelling tot Facebook of Twitter is de aanbeveling met LinkedIn om ook met onbekende mensen in contact te komen. Hoe meer connecties je hebt, hoe meer mensen je status updates zullen zien!
  13. Groepen: Je kunt je aanmelden voor bepaalde groepen op LinkedIn, in jouw doelgroep, waar je kunt netwerken, maar ook in contact kunt komen met recruiters. Zij volgen daar namelijk discussies, zien wie de actieve deelnemers zijn en ze plaatsen daar gerichte vacatures.
  14. Volgen: Je kunt bedrijven volgen waar je zou willen werken, en je op de hoogte laten houden van vacatures. Ook kun je bepaalde groepen volgen, zonder er actief aan mee te doen.- Heb je bepaalde projecten gedaan waar je trots op bent of die van belang zijn, een publicatie, ben je lid van een organisatie, heb je een onderscheiding gekregen, een goede score uit een test, heb je ergens een patent op of een nuttig certificaat, LinkedIn laat het je allemaal een plekje geven. Je laadt het op, en mag kiezen waar je het neerzet.
    Zorg dat je actief bent! Mensen plaatsen niet vaak updates, zoals op Facebook en Twitter. Als jij dat wel doet, heb je gelijk een voordeel! Het is dus niet statisch, zoals veel mensen denken. De meeste mensen zetten het helemaal op, en reageren verder alleen nog maar op uitnodigingen van volgers. Grijp die kans, maak gebruik van de status updates (met het op jou van toepassing zijnde zoekwoord erin) die al je connecties kunnen zien.

Opdracht

  • Vul je profiel vandaag nog in en vraag 3 tot 5 mensen je een goede recommendation te geven! Vergeet verder niet dagelijks je LinkedIn inbox te checken. Je nieuwe connecties en berichten zijn daar te vinden. En zet de link naar je LinkedIn profiel op je CV…Je moet je niet laten ontmoedigen door de veranderingen die er altijd zullen zijn op de sociale netwerken, vaak is het een verbetering! Aanbevelingen voor vaardigheden zijn bijvoorbeeld onlangs sterk verbeterd, er zijn al 1 miljard onderschrijvingen.

Bronnen:

Met netwerktips naar nieuwe baan!

De tips komen deze keer van Aaltje Vincent, een bekende en zeer populaire loopbaanprofessional. Met de door haar bedachte methode ‘Jobmarketing’ heeft ze enorm veel mensen aan een baan geholpen. Maak gebruik van haar netwerktips!

Wanneer zet jij de stap naar nieuw werk? Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft onderzocht dat men gemiddeld tien jaar voor dezelfde werkgever werkt. Onderzoeken, zoals van bijvoorbeeld Monsterboard, wezen uit dat veel mensen een overstap zouden willen maken naar nieuw werk. Tweederde vindt overstappen echter te risicovol en kiest liever voor de zekerheid van hun huidige baan. Het moment waarop je nieuw werk wilt, dient zich daarmee vanzelf aan. Of omdat je werkgever reorganiseert en je werk vervalt. Of omdat jij zelf toe bent aan een nieuwe stap in je loopbaan. Bijvoorbeeld als er zich weer nieuwe kansen voordoen in je vakgebied en je graag de overstap maakt. Bereid je er in ieder geval op voor.

Investeer in netwerken, start nu!

Investeren in je vakgerichte netwerk is voor nu en de rest van je werkleven noodzakelijk voor brood op de plank. Immers: de mensen die nu het werk doen dat jij wilt doen, weten het eerst dat er een nieuwe collega nodig is. Of omdat er een collega weggaat, en de vacature wordt weer ingevuld, of omdat er wegens drukte een ‘groei’-vacature is ontstaan. In contact blijven met vakgenoten verhoogt je zichtbaarheid voor als je een volgende stap wilt maken. Je vergroot daarmee je kansen om op het juiste moment uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek. En je vakkennis up-to-date houden versterkt je, en geeft je voor dit gesprek het broodnodige zelfvertrouwen.

Ik spreek mensen die hier heel bewust mee bezig zijn. Zij spreken regelmatig, bijvoorbeeld tien keer per jaar, met een vakgenoot af om onderwerpen over het vak uit te wisselen en waar ieder van hen staat. Zij komen daarvoor bij elkaar ‘op het werk’. Ze nemen bewust tijd voor het deelnemen aan bijeenkomsten van hun beroepsgroep en conferenties. Ook volgen zij bijscholingscursussen, zoals ‘Het Nieuwe Werken voor de Secretaresse’, waar zij dan ook hun vakgerichte netwerk versterken.

Actuele vakkennis onontbeerlijk

LinkedIn is een fantastisch hulpmiddel om je vakmatige netwerk op te bouwen en te onderhouden. Nodig hen uit als connectie en ontmoet elkaar! Actuele vakkennis is onontbeerlijk om in contact te zijn en blijven met vakgenoten. Vakkennis kun je naast papieren vakbladen en email nieuwsbrieven ook opdoen op sociale media aan de hand van:

  • Discussies in de vakgroepen op LinkedIn
  • Updates en tweets van jouw connecties in het vak op LinkedIn en Twitter en de artikelen die zij daarin delen
  • De LinkedIn en Facebook pagina’s van de bedrijven/organisaties uit je vak en hun updates
  • Het zoeken op # in Twitter op een bepaald onderwerp zoals #thuiszorg
  • Vakgroepen op Facebook, waarin het laatste vaknieuws met elkaar wordt gedeeld.

En, niet in de laatste plaats, ook jij kunt via deze kanalen je eigen kennis en mening delen in je updates, tweets, berichten en discussiebijdragen.

Hoeveel tijd kost dat?

Met goed gebruik van sociale media is ‘bij blijven in je vak’ makkelijker, actueler en completer dan ooit. Regelmatig krijg ik de vraag naar hoeveel tijd dat wel niet kost. Filteren is cruciaal. Richt je op je eigen vak, dat ten eerste, dat is wat jou nu interesseert. Jij gebruikt sociale media voor jouw specifieke doel. Zonder doel ben je ‘aan het zwabberen’ op sociale media en dat is zonde van je (werk-)tijd. De tips die ik heb voor iedereen die aan het werk wil blijven zijn:

  • Beperk jezelf tot de grootste, belangrijkste LinkedIn vakgroepen en een enkele niche groep (je kunt per groep de berichtenstroom instellen naar dagelijks of wekelijks bij: i – uw instellingen).
  • Maak een targetlijst van bedrijven en organisaties in je vak en volg hen op sociale media in hun ontwikkelingen in het vak en in hun vacatures.
  • Vind je vakgenoten op LinkedIn en volg hun updates op je startpagina en reageer daar op.
  • Volg je vakgenoten op Twitter in een speciale lijst, dat is jouw eigen dagelijkse vaknieuws.
  • Kies meerdere momenten op een dag waarop je in deze berichten kijkt.
  • Laat los dat je alles moet volgen, dat kan niet, ikzelf vertrouw daarin op ‘synchroniciteit’, het gevoel dat ik ‘dit, toevallig, net wel zag’.

Met een actueel vakgericht netwerk en up-to-date vakkennis ben jij goed voorbereid op het moment waarop je nieuw werk wilt veroveren!

{"single_open":"true","transition_speed":"300"}