21-03-2019

‘Mooie stap de goede kant op met nieuwe museum cao’

musea
Foto: Maarten Sprangh

In de nieuwe museum cao is na een dip in de voorwaarden een mooie maar voorzichtige stap vooruitgezet. CNV Overheid bestuurder Gabriëlla Buisman heeft nog veel ambitieuzere plannen voor de volgende onderhandelingen. Ze praat erover met Kröller-Müller medewerker Bertine Centen. ‘Het was een jungle van afspraken in de vorige cao.’ 

‘Dit is mijn lievelingsvleugel in het museum.’ Bertine Centen glimt als ze langs Van Gogh’s kleurrijke ‘Caféterras bij nacht’ en ‘Portret van Joseph Roulin’ loopt in het Kröller-Müller Museum. De secretaresse werkt al ruim zestien jaar in het imposante pand in Nationaal Park de Hoge Veluwe, in Otterlo. Het museum is hier een van de grootste werkgevers in de omgeving. ‘Daarom vóelen mijn collega’s niet alleen aan als familie, vaak zíjn ze het ook.’

Vertegenwoordiging

Vandaag is CNV Overheid-bestuurder Gabriëlla Buisman op bezoek om met haar terug te blikken op de onderhandelingen voor de nieuwe museum cao. Centen is al elf jaar lid van de OR, waarvan de laatste zeven als voorzitter. Ze was een van de kaderleden van CNV Overheid die de afgelopen maanden nauw betrokken was bij de nieuwe cao. Dat betekent dat ze haar collega’s vertegenwoordigde aan de onderhandeltafel. Het was geen gemakkelijk akkoord om vorm te geven, aldus Buisman, die net een aantal maanden bij CNV werkt als bestuurder. ‘Er vallen bijna veertig musea onder deze cao: de grote musea die  voldoende inkomsten genereren, maar ook de middelgrote en kleine musea die nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden. Voor alle partijen wil je goede afspraken maken.’

Bewaking

Centen weet niet zoveel van kunst, zegt ze aan het begin van het bezoek, maar blijkt ondertussen een lopende kunstencyclopedie. ‘Verderop is het drijvende sculptuur van Marta Pan en daar hangt Seurat, met zijn geweldige pointillistische schilderijen.’ Binnenkort leert ze er nog meer over, in een  ‘intro kunstgeschiedenis’ dat het museum aanbiedt. Het beveiligingspersoneel, dat vaak vragen blijkt te krijgen van bezoekers, heeft ook interesse. Centen vertelt dat het Kröller-Müller een van de laatste musea is dat nog 24-uursbewaking in eigen dienst heeft. En die kregen het te verduren in de laatste cao. ‘Tijdens de afgelopen onderhandelingen zag onze financieel directeur helaas over het hoofd hoe het met de belangen van deze nachtbeveiligers zat. Het was destijds een jungle aan afspraken. Daardoor is in de cao gezet dat deze collega’s minder onregelmatigheidstoeslag krijgen. Een ontzettend vervelende samenloop van omstandigheden.‘ Buisman: ‘CNV kon niet bij de vorige onderhandelingen zijn. Daarom hebben we destijds niet kunnen voorkomen dat de cao op wat belangrijke punten versoberd is.’

Flexibel roosteren

Buisman heeft in deze onderhandelingen mooie nieuwe afspraken gemaakt voor het personeel: ‘We zijn er nog niet, al het gaat weer de goede kant op.’ Het loon van de medewerkers gaat omhoog en ook de eindejaarsuitkering stijgt. Daarbij was duurzame inzetbaarheid een groot thema in deze onderhandelingen. ‘Zo hebben we in deze cao voorkomen dat medewerkers te flexibel ingeroosterd kunnen worden. Daar zitten wat ons betreft duidelijke grenzen aan: je moet je sport of cursus kunnen inplannen en activiteiten met je kinderen doen zonder dat je ineens moet werken op die momenten. Flexibiliteit kan en mag, maar tot op zekere hoogte en het moet financieel gecompenseerd worden.’ 

Creatiever

Buisman is nog veel ambitieuzer als het gaat om de volgende onderhandelingen. ‘Voor deze cao zou ik de volgende keer het liefst alles wat we nu hebben loslaten en opnieuw beginnen. Ik wil toe naar een cao op maat. Nu hebben we het bijvoorbeeld vaak over een generatiepact, terwijl het veel beter is om te kijken naar leeftijdsfases. Als je twintig bent, wil je bijvoorbeeld geld voor ontwikkeling, op je dertigste ga je misschien voor meer zekerheid voor je gezin en op je veertigste moet je mantelzorg kunnen geven. En mensen krijgen tegenwoordig later kinderen, die hebben dan dubbele zorg voor ouders en kinderen. Daar moeten we rekening mee houden in de cao, we mogen veel creatiever worden.’ 

Steen voor steen

Centen is ‘blij verrast met de nieuwe cao. Al moet er inderdaad nog veel gebeuren.’ Ze sluit haar verhaal af met een enthousiaste tip bij een bezoek aan ‘haar’ museum: De Nieuw-Zeelandse beeldhouwer Chris Booth heeft in de tuin van het Kröller-Müller een enorm, imposant stenen werk staan: Echo van de Veluwe. ‘Ik heb het hem helemaal zien opbouwen. Hij heeft hier in de buurt zwerfkeien verzameld en het werk steen voor steen in elkaar gezet. Het was een enorm werk dat eigenlijk een half jaar had moeten duren, maar uiteindelijk bijna twee jaar in beslag nam. Ik heb hem nog geholpen door voor een aantal studenten dat hem ondersteunde werkvergunningsformulieren te vertalen. Al met al duurde het dus even en kostte het beeld meer moeite dan verwacht… maar nu is het fantastisch.’